Kontakt

Biuro Reklamy Sylwia Wilczyńska
Magazyn “Natura&Zdrowie”, oraz Portal "NaturaZdrowie.com"
Email: reklama@naturazdrowie.com

Redakcja portalu:
Redaktor prowadząca:
Katarzyna Melihar
Email: portal@naturazdrowie.com
Redaktor:
dr Małgorzata Musioł
Email: redakcja@naturazdrowie.com

ajurweda
Wanda Kruszyńska 13/09/2022

Od połowy ubiegłego wieku rośnie na Zachodzie popularność ajurwedy. Przyciąga rzesze zwolenników ceniących holistyczne i zindywidualizowane podejście do każdego człowieka.

Dwanaście lat temu, jak w Kanadzie studiowałam ajurwedę, jeden z moich nauczycieli powtarzał, że będzie ona przynajmniej tak samo popularna, jak joga. Nie wierzyłam. Tymczasem renoma zarówno jogi, jak i ajurwedy systematycznie rośnie, a jest to efekt całościowego podejścia do każdej istoty ludzkiej z uwzględnieniem jej indywidualności.

Kompletna nauka o uzdrawianiu

Ajurweda to kompletna nauką o uzdrawianiu, uwzględniająca fizyczne, psychologiczne i duchowe aspekty życia. Opiera się na filozofii Sankhja, co dosłownie oznacza „liczenie”. Przedstawia ona zaistnienie wszechświata, a wraz z nim duszy ludzkiej od początku jej czystej świadomości.

Wedyjski system wiedzy, z którego wywodzi się ajurweda, stwierdza, że ​​materia pochodzi ze świadomości. Świadomość, po której następuje przejawiona siła życiowa zwana praną, jest głównym atrybutem wszechświata. Ta wizja postrzega cały wszechświat jako inteligentną, świadomą całość. Uważa się, że tak zwane rzeczy nieożywione, jak skały i minerały, mają pewien poziom świadomości, ponieważ są nieodwołalnie połączone z kosmiczną inteligencją, której są wyrazem. Ryszi, czyli wedyjscy kapłani, odkryli dwie podstawowe zasady, na których opiera się egzystencja: puruszę – zasadę odczuwania świadomości – oraz prakryti – zasadę kreatywności.

Duch i materia – warunek istnienia

Wszystko istnieje dzięki zjednoczeniu tych dwóch elementów: ducha i materii. Jednak te dwa elementy są również jednością, odwieczną Świadomością oraz jej siłą twórczą, wykonawczą (Śiwa-Śakti). Purusza – esencja, indywidualność, świadomość – zawiera się we wszystkim, podobnie jak prakryti – siła manifestacji, zdolność twórczego przejawiania się.

Z początkowego połączenia się tych dwóch wielkich sił rodzi się Kosmiczna Inteligencja – mahat, w której zawiera się ziarno wszystkiego, co się przejawia. Nieodłączną częścią mahat są prawa natury. Kosmiczna Inteligencja występuje również u ludzi w postaci inteligencji, nosi nazwę buddhi i jest tym, co umożliwia przebudzenie się. Jeśli rozwiniemy ją w pełni, stajemy się oświeceni, stajemy się buddhą. Buddhi to nasza zdolność percepcji, umiejętność odróżnienia tego, co prawdziwe, od tego, co nieprawdziwe. Jednakże ewoluując do postaci materialnej, inteligencja ta może zrodzić ego, poczucie, że jesteśmy odrębną jaźnią, czyli ahankaraJest to zasada podziału, ponieważ tylko nasze poczucie odrębnego ego oddziela nas od jedności z życiem. Ego daje początek umysłowi, czyli uwarunkowanej świadomości nazywanej manasktóra – jako poczucie samoświadomości – tworzy wokół siebie pole myślowe. To ostatecznie łączy nas ze zbiorową nieświadomością nazywaną czitta, będącą swoistym magazynem myśli. Przez czitta pozostajemy pod wpływem ukrytych tendencji, nakazów i popędów powstałych na wcześniejszych etapach ewolucji, mających swe korzenie jeszcze w królestwie zwierząt.

Dzięki ajurwedzie nasze życie jest w harmonii z Kosmiczną Inteligencją, wskutek czego nasza własna inteligencja staje się doskonalsza. To sprawia, że możemy powrócić do stanu jedności z naszą naturą, co z kolei prowadzi nas do naszej prawdziwej jaźni, czyli puruszy.

Osiąganie stanu doszy

Umiejętnością lekarzy lub konsultantów ajurwedyjskich jest dostrojenie się do stanu doszy za pomocą szczegółowych pytań, obserwacji i diagnozy z pulsu, w celu określenia wszelkich obecnych zaburzeń równowagi. W czasie ajurwedyjskich konsultacji polecam odpowiednią dietę, zioła, techniki oddechowe, odpowiedni rodzaj jogi oraz medytacje, aby zharmonizować swoją świadomość ze świadomością pacjenta oraz poprawić i zwiększyć inteligentne funkcjonowanie ciała i umysłu. Każda osoba jest potencjalnie duchowa, niezależnie od tego, czy w to wierzy, czy nie. Duchowość to nic innego jak prawda, że ​​jesteś połączony ze swoim ja, które jest duszą. Kiedy pracuję z pacjentem, nie pracuję tylko nad jego fizycznym ciałem. Praktykując ajurwedę, pomagam klientom doświadczyć i poczuć ich połączenie z duszą.

Przeczytaj także: Sprawdź jak działa panchakarma – staroindyjska metoda przywracania naturalnej równowagi

Wanda Kruszyńska